מתווה חזרה לשגרה - הקלות למילואימניקים

עדכון אחרון בתאריך 13.03.24

 

הרחבת קורסי ליבה ובחירה לשנה ג'

 

בשבועות אלה אנו עובדים על הוספת קורסי בחירה בסמסטר ב', בדגש על הגדלת מבחר קורסי הליבה. קורסים אלו מיועדים לסייע במיוחד לתלמידי שנה ג' אבל יהיו פתוחים גם לתלמידי השנה השנייה שעומדים בתנאי הקדם. הקורסים שייתווספו יהיו במגוון תחומים ויכללו בין היתר קורסים שיינתנו ע"י הכלכלנים המובילים בעולם (כולל זוכי פרס נובל) שהתגייסו לתמוך בנו בשנה קשה זו, ויגיעו במיוחד לארץ כדי ללמד במחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית.

הקורסים מיועדים בראש ובראשונה לתלמידים ששירתו במילואים ולתלמידים שנפגעו מהמלחמה (בפרט תושבי העוטף), וזאת על מנת להגדיל את היצע קורסי הבחירה והליבה בסמסטר ב'. לפיכך, בהרשמה לקורסים אלו תינתן עדיפות לתלמידות ותלמידים ששירתו במילואים. יחד עם זאת, כולנו עוברים ימים קשים והסיוע מיועד לכל הסטודנטים לכלכלה באוניברסיטה העברית. זו הזדמנות ייחודית שכדאי לכם לנצל. רוב הקורסים יינתנו בצורה מרוכזת במשך כשבועיים.

 

57502  - מדע הנתונים האקונומטרי – פרופ' ג'וש אנגריסט (MIT) – ליבה, 1 נ"ז 

57504 – בחירה חברתית ותיאוריה של שיטות הצבעה - פרופ' אריק מסקין (הרווארד) – ליבה, 1 נ"ז

57501 - מקורות העושר ואי השוויון בין מדינות - פרופ' עודד גלאור (בראון) – ליבה, 1 נ"ז

57506  - תורת ההחלטות בתיאוריה וניסויים  – פרופ' שחר קריב (ברקלי) – ליבה, 1 נ"ז

57508 – תמריצים בחיי היום-יום: מספורט ועד מטבעות קריפטו - פרופ' ינאי גונצ'רובסקי (הרווארד) – ליבה, 1 נ"ז

57507 – כלים ממדעי המחשב לתאוריה כלכלית מודרנית - פרופ' ינאי גונצ'רובסקי (הרווארד) – ליבה, 1 נ"ז

57132- החלטות פיננסיות של הפירמה – פרופ' אילן קרמר – ליבה, 2 נ"ז

57717 – צמיחה כלכלית – פרופ' יוסי זעירא – ליבה, 2 נ"ז

57503  - נושאים בכלכלת תחבורה – פרופ' ראובן גרונאו  - ליבה, 2 נ"ז

57253- משברים פיננסיים וכלכליים והחשיבה במאקרו-כלכלה- ד"ר עקיבא אופנבכר – בחירה, 4 נ"ז

57104 - כלכלה של אסונות ושינויי אקלים  - פרופ' אילן נוי – ליבה, 1 נ"ז  

 

האחראי האקדמי על ענייני המילואים יהיה יועץ הבוגר שלנו, נעם בינשטוק  noam.binstok@mail.huji.ac.il

האחראית המנהלית על ענייני המילואים ורישום סטודנטים לקורסים ייעודים לחיילי המילואים ולתלמידים שנפגעו בצורה חריפה מהמלחמה (בפרט תושבי העוטף), דקלה שדלז  diklas@savion.huji.ac.il

 

 


הקלות ופטורים למשרתי מילואים 

 

בהמשך למכתב הרקטור בו פורסם מתווה ההקלות למשרתי המילואים אנא קראו בעיון המידע בהודעה זו, בתקווה שהיא תעשה קצת סדר במבול השאלות שיש לכם, ושחלקן מגיע אלינו למזכירות בנושא.

1. הפקולטה למדעי החברה עובדת על הכנת טופס ממוחשב בו תתבקשו למלא את פרטיכם ולהגיש את המסמכים הנדרשים לצורך בדיקת זכאותכם לפטורים בגין שירות מילואים. ברגע שהטופס יהיה מוכן הוא יפורסם באתר הפקולטה למדעי החברה תחת תפריט מילואים וישלח אליכם קישור.

2. שימו לב הפקולטה תטפל רק בפניות של סטודנטים שמדעי החברה היא "פקולטת האם" שלהם. אם תגישו את הבקשה לפקולטה למדעי החברה, והיא אינה פקולטת האם שלכם – הטיפול יועבר על ידי מדעי החברה לפקולטה הרלוונטית להמשך טיפול בפנייה.

3. את הפטורים מנ"ז ואת הבקשה לקבלת ציון בינארי בקורסים יהיה אפשר לממש ביותר מחוג אחד. אם לדוגמא תמצאו זכאים לפטור מ-4 נ"ז תוכל ולבקש 2 בכלכלה ו-2 בחוג השני, את כל ה-4 בכלכלה או את כל ה-4 בחוג השני.

4. סטודנט שהגיש בקשה לפטור בעקבות שירות מילואים שכבר בוצע, אך נקרא בשנית לשירות מילואים (העולה על 3 שבועות) במהלך הסמסטר יוכל להגיש בקשה נוספת להקלה, באמצעות אותו הטופס.

5. בשלב זה ההמלצה שלנו היא כן להירשם לקורסים שאתם שוקלים לבקש עבורם פטור. שימו לב כי בפקולטה למדעי החברה ניתן לבקש פטור רק מקורסי בחירה וקורסי אבני פינה ולא מקורסי חובה, ליבה וחקר.

6. המרת ציונים לציון עובר לסטודנטים הזכאים לכך אפשרית בכל הקורסים במחלקה. יחד עם זאת, לצורך קבלה למוסמך יש צורך בציון מספרי בלפחות שלושה קורסים מתוך - מחירים א (57307), מחירים ב (57308), מבוא לאקונומטריקה (57322)  ומאקרו כלכלה (57305).

להזכירכם: המתווה אומר שסטודנטים לתואר בוגר שירותו במילואים לפחות 50 יום החל מ-7.10 זכאים לקבל פטור מקורס בהיקף של 2 נ"ז גם אם החלו את לימודיהם בתחילת הסמסטר. מי שישרת במהלך הסמסטר תקופה של 3 שבועות (במצטבר) זכאי לפטור בהיקף של 4 נ"ז מי ששירת במהלך הסמסטר תקופה של שישה שבועות (במצטבר) זכאי לפטור בהיקף של 6 נ"ז. את הפטור ניתן לנצל לאורך כל שנות הלימוד לתואר (כלומר תשפ"ד ואילך למי שרלוונטי עבורו). בנוסף סטודנטים ששרתו במילואים 50 ימים ויותר מ-7.10 או כאלה שהשתחררו ממילואים לפחות 3 שבועות אחרי תחילת הסמסטר יוכלו להמיר ציונים בשלושה קורסים שילמדו בתשפ"ד בציון עובר, וזאת בתנאי שעמדו בהצלחה בדרישות הקורס (הגשת מטלות/מבחן).

 


קורסים ייעודיים מיוחדים לשנים א'-ב'

 

להלן פירוט מערך הסיוע של המחלקה לכלכלה (בנוסף לתכניות שפורסמו ע"י האוניברסיטה) לחיילי וחיילות המילואים אשר ישרתו לתוך סמסטר א' תשפ"ד (לכל הפחות שבועיים) ולתלמידים שנפגעו בצורה חריפה מהמלחמה (בפרט תושבי העוטף).

הקורסים החדשים שמפורטים מטה ייפתחו בהתאם לצורך ולביקוש לקורסים אלה.

שנה א'

יתקיים קורס מואץ בסטטיסטיקה בהיקף 6 נ"ז בסמסטר ב'. קורס זה יחליף מבחינת הדרישות את הקורסים סטטיסטיקה א+ב.

יתקיים קורס מואץ בחדו"א בהיקף 6 נ"ז בסמסטר ב'. קורס זה יחליף מבחינת הדרישות את הקורסים חדו"א א+ב. הקורס מיועד לסטודנטים שלמדו לפחות 4 יח"ל במתמטיקה.  

קבוצה של מבוא א' - מיקרו (57107) תועבר בסמסטר ב' ותתאפשר למידה במקביל לקורס מבוא ב' מקרו (57108).

הרישום לקורסים יהיו דרך מזכירות התלמידים של המחלקה (בעת הצגת צו מילואים או אישור רשמי)

שנה ב'

קורסי החובה של סמסטר א' ייפתחו במתכונת א-סינכרונית בסמסטר ב'.

מדובר על מבוא לאקונומטריקה (57322), מקרו כלכלה (57305) ותורת המחירים א' (57307).

בסמסטר ב' נאפשר לתלמידים שהיו במילואים או נפגעו מהמלחמה להירשם לקורס, לצפות בהרצאות המוקלטות, להגיש תרגילים, ולהבחן בסוף סמסטר ב'. כל זאת ייעשה בליווי מרצה ומתרגל לכל קורס.

התאמת מתווה ההקלות של הרקטור למחלקה לכלכלה: יש חובה לעשות את כל קורסי החובה, ליבה וחקר. יש פטור לקורסי בחירה או אבני פינה

וכן, העובר בינארי מתקיים עד שלושה קורסים (בכל החוגים יחד). זאת בתנאי שעמדו בהצלחה בדרישות הקורס.

הערה חשובה: לימודי כלכלה באוניברסיטה העברית הם מאתגרים גם בזמנים נורמלים, ובוודאי בימים אלה. המחלקה לכלכלה אינה ממליצה לקחת את כל קורסי החובה בסמסטר ב' מפאת עומס התוכנית ורמתה הגבוהה. במקרים מסוימים יהיה עדיף לדחות קורסים לשנה הבאה. תוכלו להיוועץ עם מר נעם בינשטוק יועץ הבוגר והמילואים (פרטיו מפורטים מטה).

 

מערכת חונכות

אנו שוקדים בימים אלו לבניית מערך חונכות שיקשר בין סטודנטים שזקוקים לסיוע בהשלמת החומר, לבין סטודנטים שמוכנים ויכולים לעזור בכך.

חלקכם קיבלו כבר פניה מאתנו במייל. אם קיבלתם מאתנו פניה להתנדב לתכנית, ואם באפשרותכם לעזור – נודה לכם אם תירשמו בהקדם על מנת שנוכל להיערך.

התכנית היא התנדבותית לחלוטין, אבל נותנת לחונכים גם תמיכה בצורת נקודות זיכוי כחלק מהמעורבות החברתית ו/או מלגות נדיבות. 

הרעיון הוא פשוט. לדוגמא, סטודנטית שלוקחת השנה את הקורס מבוא לכלכלה, יכולה לסייע לסטודנטים שמצטרפים לקורס באיחור להשלים את החומר, לשבת אתם ולעבור על הנושאים ועל פתרון התרגילים. שימו לב שבנוסף לסיוע הישיר לסטודנט שנעדר מהקורס, ולערך החברתי הגלום בהתנדבות זו, יש בפעילות זו גם ערך רב לסטודנט החונך. כל מי שלימד אי פעם יודע שהדרך הטובה ביותר להבין חומר היא להסביר אותו לאחרים.

החונכות אינה מוגבלת רק לסטודנטים שלוקחים את הקורס השנה. להיפך - סטודנטים שסיימו בהצלחה את הקורס בשנים קודמות בהחלט מוזמנים לסייע ולחנוך. 

סטודנט המעוניין לחנוך צריך להגיש טופס הרשמה דרך הקישור הבא: https://sf_prod_hr.formtitan.com/MentorRequest?ssoauth=ft#/

 

עדכון:

תלמידים שנאלצו להעדר מהשיעורים בשל שירות מילואים פעיל (נדרש אישור מילואים) יכולים לקבל סיוע בהשלמת החומר.  

אנא מלאו את הבקשה בקישור הבא: https://sf_prod_hr.formtitan.com/MenteeRequest

הסברים למילוי ההבקשה בטופס:

בחרו  בשיוך לאוכלוסיה - לא משתייך לאוכלוסיה ייחודית.

בסוג הבקשה -  אנא בחרו בחונכות אקדמית  (לסמן ברובריקה - רכזת מילואים)

הבקשה תגיע לגברת תמי קריכלי - היועצת התומכת של הפקולטה למדעי החברה מטעם היחידה לשוויון הזדמנויות. social-sci.adviser@mail.huji.ac.il

 

 

מועדים מיוחדים

הקדמת מועדים מיוחדים (מועדי ג') במרבית קורסי החובה, למועד א' בסמסטר העוקב.  

 

הקלה בדרישות נוכחות

לחיילים במילואים, או כאלה שנפגעו בצורה חריגה מהמלחמה, כולל בסמינרים.

 

שעות קבלה מורחבות 

האחראי על ענייני המילואים יהיה יועץ הבוגר שלנו, נעם בינשטוק  noam.binstok@mail.huji.ac.il שיעזור לכם גם בבניית תכנית הלימודים בצורה מיטבית בהנתן התנאים והמגבלות שנובעים מהמצב הנוכחי.

ניתן ליצור קשר גם עם עופר גליקסון כיועץ מילואים נוסף oferglick@gmail.com

 

 


יום אוריינטציה

בהמשך ליום האוריינטציה עבור שנה א' שהתקיים ביום רביעי, 27.12.23, מצ"ב מצגת של סיכום הדברים:

מצגת יום אוריינטציה תשפד